A Kelet-Agro Kft. átalakításokhoz az alábbi turbókat javasolja

- TKP-6 (Belorusz turbó 90Le), úgynevezett ”kisturbó”.
- TKP-7H-2A (Belorusz turbó 90Le-100Le), úgynevezett ”kishetes”.
- C14-es széria (Cseh turbó, 90Le), úgynevezett ”kiscseh”, valamennyi utótagos változatát javasoljuk.



A Kelet-Agro Kft. átalakításokhoz az alábbi turbókat NEM javasolja

- TKP-7.1-M1A (Belorusz turbó 105Le), úgynevezett ”nagyhetes”.

Ez a turbó túl sokat tölt a normál 80-as motoroknak. Ha ahhoz a sok levegőhöz, amit ez fajta turbó benyom, hozzá állítja az adagolót, akkor biztosan gondja lesz. A tapasztalataink szerint ilyen esetben a főtengely szokott eltörni, illetve a kuplung idő előtt elkopni, és csúszni, és ha nem ezekkel lesz gond, akkor a váltó vagy a differenciálmű adja meg magát. Érdemes átgondolkodni, hogy egy-egy rosszul megválasztott turbóknak milyen hatásai lehetnek. Pl. extrémen nagy kompresszió (feltöltött üzemi kompressziós végnyomás). Nem mindegy, hogy atmoszférikus levegőt nyomunk össze 20-ad részére, vagy ugyanakkora térfogatú, de 1,2-1,5 bar nyomású levegőt. És akkor még nem is említettük az összenyomott levegő hőfokát. Ennek megfelelően mindenkit le fogunk arról beszélni, hogy TKP-7-es nagy turbós változatúra alakítsa át a gépét. Ez a turbó a 1025-ösök gyári turbója, de a 1025-ösök erősebb főtengellyel vannak szerelve, dupla tárcsás kuplunggal, erősebb váltóval és hátsó differenciálművel. Hasonló a véleményünk a TKP-8-as turbók valamennyi változatáról is.


- K27-es széria (Cseh turbó, 130Le), úgynevezett ”nagycseh”.

Valamennyi utótagos változatát NEM javasoljuk.
Ez a turbó a hathengeres MTZ-k turbója (1221), akkora nagy a négyhengeres MTZ-knek, hogy fel sem bír rendesen pörögni (négy hengernyi kipufogó gáz mennyiség kevés a felpörgetéséhez), és tapasztalataink szerint emiatt nem tölt be 0,5 bar-tól többel. Az pedig nagyon kevés. A 90 Le-s változatok üzemi feltöltése 0,8-1 bar. Ez ugyan nem káros, de gyenge vele a gép.


- Egyéb kishaszon-gépjármű turbók sem javasoltak.

Ezek Pl. a Volkswagen Transzporter, vagy Fiat Ducato, esetleg Iveco Daily, stb. Hallottunk olyan átalakításokról, amelyek esetében ilyen turbókat alkalmaztak. Ezekben a járművekben jelentősen kisebb motorok vannak, igaz, hogy jelentősen nagyobb fordulatúak. Mindezek figyelembe vételével is azt gondoljuk, hogy a kilépő kipufogó gáz mennyiségük jelentősen kevesebb, mint az MTZ esetén. Ha egy olyan turbót alkalmazunk, ami kevesebb kipufogó gázzal is hamar felpörög, akkor ez a turbó az MTZ esetén túl hamar felpörögne, ami azért baj, mert magas fordulaton szétpörög (tönkremegy). Ez még akkor is igaz, ha wastegate szelepes turbóról beszélünk, hiszen a wastegate csak a beállított nyomáson fúj el. De mi van akkor, ha a nyomás nem is lesz akkora, mert a motor túlzóan nagy, és simán ”felveszi” a befújt légmennyiséget.



Az általunk NEM javasolt turbók természetesen kiváló turbók, csak nem az MTZ 80-as motoroknak. Egyszerűen szólva a motornak megfelelő geometriájú turbót kell alkalmazni, nem kisebbet, nem nagyobbat, és nem túlzóan nagyot.